Selam. 1 saniyelik basma ile kapıyı açıp ikinci saniyeye basılı geçerseniz cevabınıza istinaden dedim. Nefes alıp vermeniz, kalp ritminiz, gündelik stresinizi göz önüne aldığınızda parmağınızı her defasında 59'ncu milisaniyede kaldıramazsanız bagaj normal kilitler açıldığı gibi (eklediğiniz fiziki donanımla kapa yukarı doğru) açılır demek istedim. Siz 59 milisaniyede iki kez basmak istiyorsunuz.
Ya da problemi baştan tanımlayayım. Butona bir kere bastığınızda olan işlemi sıralayalım.
Sürücü/Verici Tarafı:- Butona bas (fiziki)
- Kilit kodunu oluştur (elektronik)
- Kodu oku (elektronik)
- Vericiye gönder (elektronik)
- RF sinyalini durdur (elektronik)
- İşlemi sıfırla yeni komut bekle (elektronik)
Araç/Alıcı Tarafı:- Gelen kodu oku (elektronik)
- Gelen şifreyi kendi bünyendeki şifre algoritması ile decode (çöz) et (elektronik)
- Alıcıdan kilit sistemine komut gönder (elektronik)
- Düşük güçle röleyi tetikle, röle çıkışında (kilit kaç volt/mA ise kontağı çek akıma yol ver (elektronik)
- Kilitleri aç (fiziki)
- Alıcı işlemini durdur (elektronik)
Siz saniyeleri hesaplıyorsunuz ancak bu tür anahtar sistemlerinde bir kaç milisaniyelik süreler geçerli. Düğmeye istediğiniz kadar basılı tutun, ilk komut max 2-5- milisaniyede aktarılır ve sistem göndermeyi keser. Parmağınızı kaldırıp tekrar basmadan da işlem tekrarlanmaz. Yani "bekleme/basılı tuma" gibi bir uygulama yok. Zira öyle olsaydı basılı tuttuğunuz sürece kapı kilitlerinden siz parmağınızı çekene dek "tık, tık, tık" kilit açma sesi ritmik bir şekilde gelirdi.
Bu kumanda vericilerde güvenlik için "Rolling Code" ismi verilen bir teknik kullanılır. Bunun asıl amacı gönderilen radyo frekans (RF) verisinin birileri tarafından kopyalanıp yeniden gönderilememesi içindir. Basitçe şekliyle düğmeye her basışta bir şifre üretilir ve veri alıcıya bu şifre ile gönderilir, alıcıda da aynı şekilde senkonize olarak bir çözme kodu üretilerek karşılaştırma yapılarak kod kabul edilir.Bu nedenle yedek anahtarların yanında bu kodu kullanarak yeniden anahtar üretmek için bir dizi serial verilir.
Eğer böyle bir sistem olmasaydı, normal haliyle kilit açıldıktan sonra tasarlanacak olan fiziki açma aparatının elektronik devresi önüne küçük bir elektronik devre konur ve basitçe bir transistörlü devredeki kapasitörün dolma süresi kadar bir zaman dilimi sonrası açma motoru devreye girerdi. Elektronik kısım böyle. Gelelim fiziki aparata.
Nasıl bir sistem öngördüğünüzü ya da kafanızda tasarladığınız şekli paylaşmadığınız için kendi fikrimi yazayım. Primera'ların bagaj görece belli bir güç harcanarak açılan bir anlamda ağır bir kapı. Ancak belli bir derece açıldıktan sonra havalı piston desteği açma kapama işini kolaylaştırmakta.
Her iki yanda 3 adet hareketli eleman bulunmakta. en gerideki pistonlu kol, ortadaki denge/kasma kolu, önde ise asıl fiziki ağırlığı ve işlevi üzerinde barındıran menteşe kol. Bagaj kilidi açılır açılmaz devreye girerek kapağı yukarı doğru güçlü bir şekilde fırlatacak bir amortisörlerdeki gibi milli helezonik yay sistemi ya da mevcut pistonu değiştirip, pistona pnomatik (havalı) bir sistem düşünmüyor iseniz kullanabileceğiniz tek kol öndeki et kalınlığı kırmızıya boyalı menteşe koludur. Yaylı sistemi kullanırken yay gerginliğini ayarlamakla epey zaman kaybedeceğinizi düşünüyorum. Çünkü fazla güçlü yay kapalı sonuna kadar ittiğinde metal esnemesi ile çarptığı gibi kapanmaya çalışacaktır ya da yarı açık kalacaktır.
Bu sistemde her iki yanda da uygulanması birim başına düşen açma gücünü azaltacak ve dengeli, aynı zamanda kontrollü bir açma sağlayacaktır. Ucuz anlamda güçlü dişli sistemine sahip kullanabileceğiniz sistemler olarak cam silecek motorları, cam açma motorları ya da şarjlı et matkap motorları (matkap kısmı hariç sadece 12/24V motor ve öne geçen dişli sistemini bobinajcılarda bulabilirsiniz.) Her halükarda menteşeler kısmında menteşe mili ekseninde (kırmızı nokta çizgili) bir delik ya da araca doğru milin 30-45 dereceye kadar iteceği bir delik açmanız ve bagaj üst tavanına bunu vidalarla monte etmeniz gerekir. Uydu çanak antenlerini çeviren piston gibi çalışan ama mekaniki motorlar da var ancak hem pahalı hem de dişli kısımları plastik olduğu için önermiyorum.
Bu kolda yapabileceğiniz iki işlemden biri ana şaseye bağlanan kısımdaki merkez vidaya öner mil+dişli ekleyip bir motor sistemi koymak ya da okla gösterildiği şekliyle yaklaşık 30-45 derecelik bir itme sağlayacak sonsuz vidalı bir itme sistemidir.
"Öfff bee! alt tarafı bir bagaj kapağı açacağız elektronikçi kesildin başıma" diyor ama "ille de olsun" diyorsanız şunu bir izleyin.
Daha ekonomik ve delme gerekmez.
https://www.youtube.com/watch?v=U2lKa98HUCkhttps://www.youtube.com/watch?v=sgdGOuS9QZQ