Otomatik Vitesli Araç Kullanırken Dikkat Edilecek Hususlar

(K11) (K12) (K13) Micra otomobiliniz için
Kullanıcı avatarı
ibrahimucan
Platin Üye
Platin Üye
Mesajlar: 422
Kayıt: 05 Ağu 2013, 13:02
Otomobil: Almera
Meslek: makina muhendisi
Konum: izmir
İletişim:

Otomatik Vitesli Araç Kullanırken Dikkat Edilecek Hususlar

Mesajgönderen ibrahimucan » 20 May 2016, 14:03

Otomatik Vitesli Araç Kullanırken Dikkat Edilecek Hususlar

Otomatik vites, basitçe otomobilinizin devrini sizin yerinize elektronik bir beynin ayarladığı, günümüzde kullanımı gittikçe artan bir vites çeşididir. Birbirinden farklı teknolojik özellikler gösteren otomatik vitesler çalışma prensibi olarak temelde manuel vitesle aynıdır.



Otomatik vitesler aslında çok uzun zamandır piyasada olmalarına rağmen, erken dönem otomatik viteslerin günümüzdeki konfordan uzak olması, yakıt tüketimini artırması ve aracı satın alırken daha fazla paraya malolması sebebiyle bugüne dek Türkiye'de çok yaygınlaşamamış olsa da; özellikle kalabalık şehirlerde yoğun trafikte yaşattıkları konfor, yakıt tüketiminin de eskiye nazaran daha düşük seyretmesi, giderek daha sorunsuz ve daha masrafsız versiyonlarının piyasaya sürülmesi sayesinde kullanım sayısı hızla artmaktadır.



Otomatik Vites Türleri

Tam Otomatik Vites: Aracınızın devrine dair tüm kontrollerin elektronik bir beyin vasıtasıyla yapıldığı tork konvertörlü viteslerdir. Türkiye'de çoğunlukla hatalı bir şekilde "yarı otomatik" de denilen tiptronik viteslerin de çoğu aslında bu sınıfa girer. En büyük handikapı tork konvertörü yüzünden yaşanan güç kaybı ve yakıt tüketiminin manuel viteslere göre fazla olmasıdır.



Yarı Otomatik Vites (Otomatikleştirilmiş Vites): Aslında bunlar kontrolün sizde olması hariç tümüyle manuel vitesle aynıdırlar. Tıpkı manuel vitesler gibi debriyaj kutusunun da olduğu bir çalışma prensipleri vardır ancak bu debriyajın kontrolü sizde değildir. Bu tür otomatikleştirilmiş vitesler kararsız ve sarsıntılı geçişleri sebebiyle otomatik vites konforu yaşatmaktan uzaktırlar.



Tiptronik Vites: Yukarıda değindiğimiz gibi; esasında bu yanlış bir kullanımdır. Halkın genelinin tiptronikten kastı aracın aynı zamanda manuel olarak da kullanılabilmesidir ki günümüzde zaten bunu sağlamayan otomatik vites yok gibidir.



Markalar ve Kullandıkları Otomatik Vites Çeşitleri

Burada tüm markaların otomatik viteslerine yer vermek hayli güç. Ancak en çok kullanılanlardan kısaca bahsedebiliriz.

DSG (Direct Shift Gearbox): Volkswagen grubunun kullandığı çift kavramalı otomatik şanzımandır. Skoda, VW, Audi (dsg'nin audi'deki adı farklı olsa da esasında aynı vitestir), Seat bu şanzımanı kullanır. Yakıt verimliliği ve seri vites geçişleri konusunda haklı bir üne sahiptir.

CVT (Continuously Variable Transmission): Bir çok marka tarafından tercih edilir. Çift kavramalı olmasa da oldukça seri vites geçişleri sağlayan sorunsuz ve uzun ömürlü bir şanzımandır. Yakıt verimliliği konusunda sıkça eleştirilse de sorunsuzluğu sebebiyle günümüzde Honda, Nissan, Renault, Toyota ve pek çok marka bu şanzımanı çeşitli modellerinde kullanır.

MMT (Multi Mode Transmission): Toyota'nın pek çok modelinde tercih ettiği otomatikleştirilmiş (yarı otomatik) şanzıman türü.

TCT: Alfa Romeo'nun kullandığı çift kavramalı şanzıman.

Dualogic: Fiat'ın pek çok modelinde tercih ettiği otomatikleştirilmiş şanzıman.

EDC (Efficient Dual Clutch): Renault'un dizel araçları için geliştirdiği çift kavramalı otomatik şanzıman.

Easytronic: Opel'in kullandığı otomatikleştirilmiş şanzıman.

i-Shift: Honda'nın bir dönem kullandığı otomatikleştirilmiş şanzıman.

ASG: VW Grubunun küçük şehir içi araçlarında tercih ettiği otomatikleştirilmiş şanzıman.



En İyi Otomatik Şanzıman Hangisi?

Böyle bir soruyu doğrudan cevaplamak mümkün değildir. En iyi otomatik vites konusunun tek bir cevabı yoktur. Pek çok farklı şanzımanın birbirine farklı üstünlükleri mevcuttur. Örneğin CVT'ler genel olarak uzun ömürlü ve sorunsuzken yakıt verimliliği konusunda rakiplerinin gerisindedirler. Renault'un dizel araçları için geliştirdiği EDC şanzımanlar çok iyi yakıt tüketim değerlerine sahipken belirli bir torkun (250 nm) üzerine çıkamamaktadırlar. Bunun gibi pek çok örnek vermek mümkün.



Otomatik Vites Üzerindeki Harfler ve İşaretler Ne Anlama Gelir?

Marka ve modele göre değişkenlik gösterse de otomatik vites üzerinde genellikle şu harfler ve işaretler bulunur:

P (Park): Aracınızı tamamen durdurduktan sonra vites kolunu getirmeniz gereken işaret budur. En önemli püf noktası aracınızın zarar görmememesi için tam olarak durmasını sağlamaktır.



R (Reverse): Tıpkı manuel vitesteki R gibidir. Aracınızın geri vitesidir. Geri geri gitmeden önce aracın tamamen durmasını sağlayıp ardından bu konuma getirmelisiniz.



N (Neutral): Otomatik vitesli araçlarda aracı boşa almak için kullanılır. Araç bekler pozisyondayken bu vitese alabilirsiniz (örneğin kırmızı ışık v.s.).



D (Drive): Aracınızı hareket ettirmek için kullanmanız gereken vites konumu budur. Ayağınız frendeyken el frenini indirip kontak anahtarını çevirdikten sonra (ya da güç düğmesine bastıktan sonra) vites kolu D'ye getirilip araca ilk hareketi verilir.



+/- : Pek çok otomatik vites; ayrıca manuel kontrole de izin verir. Bu tür otomatik viteslerde genellikle vites küçültmek ya da büyütmek için +/- işaretleri bulunur. Araç hareket halinde vites kolu uygun konumdayken yapmak istediğiniz eyleme uygun olarak (+) veya (-) konumuna getirerek vitesi büyütebilir ya da küçültebilirsiniz. Vites kolu bu konumda kalmaz, eylemi tamamlayıp tekrar eski yuvasına döner. O konumdayken aracın devir kontrolü özellikle limitlendirilmemişse tümüyle sizdedir.







Bu harf ve işaretlerin dışında otomatik vites türlerine göre farklı işaretler ya da harfler de bulunabilir. Bunlar genellikle aracınızın sürüş modlarını gösterir. Aracınızın kitapçığından ya da satıcıdan bu işaretler hakkında bilgi edinebilirsiniz.



Otomatik Vites Nasıl Çalıştırılır / Kullanılır?

Otomatik vitesli bir aracı çalıştırmadan önce ayağınız mutlaka frende olmalıdır. Ayağınız frendeyken el frenini indirip aracı çalıştırınız, motor sesini duyduktan sonra vitesi D konumuna (veya geri geri gidecekseniz R konumuna) getiriniz. Ayağınızı frenden çektiğinizde araç kendiliğinden ivmelenmeye başlayacaktır. Bundan sonrası gitmek istediğiniz hıza göre gaza ya da frene basmaktan ibaret.



Otomatik Vites Kullanmanın Püf Noktaları

Tıpkı manuel vites kullanırken dikkat edilmesi gereken hususlar olduğu gibi; otomatik vites de en az manuel vites kadar hassasiyet ister. Daha uzun ömürlü ve sorunsuz bir araç sahibi olmak için dikkat etmeniz gereken hususlar şunlardır:



1) Araç hareket halindeyken vites asla P konumuna getirilmemelidir. Aksi takdirde ciddi sıkıntılara yol açabilir.

2) Vites R ve P konumlarına getirilmeden önce aracınızın hareketinin tamamen durması sağlanmalıdır.

3) N gerekmedikçe kullanılmaması gereken bir konumdur. Hatta bir otomatik vites sürücüsü N konumunu tamamen unutsa daha iyidir. Özellikle yokuş aşağı inişlerde N konumuna getirmek ciddi sorunlara sebebiyet verebilir.

4) Araç çalışmadığı durumlarda halk arasında "vurdurmak" diye tabir edilen işlem asla yapılmamalıdır.

5) Otomatik vitesli araçlar yağ konusunda daha hassastırlar. Aracın yağı mutlaka zamanında ve yetkili servis tarafından önerilen şekilde (daha iyisi yetkili serviste) değiştirilmelidir.




Otomatik Vites Hakkında Sık Sorulan Sorular

1) Otomatik vitesler sorunlu mudur, sık sık arıza yapar mı?

Genel-geçer bir cevabı yoktur. Bir çok modelin kronik sorunlu otomatik vitesleri yüzünden böyle bir kanaate varılmışsa da oldukça uzun ömürlü ve sorunsuz otomatik vitesler de mevcuttur. Üstelik gelişen ve ucuzlayan teknoloji sayesinde her geçen gün otomatik vitesler daha da iyileşmekte, sorunsuz hale gelmektedir.



2) Otomatik vitesler yakıt tüketimini artırır mı?

Evet, genel olarak otomatik vitesler menuel viteslere oranla daha fazla yakıt tüketirler. Ancak aradaki fark giderek azalmakta, manuel kadar yakıt ekonomisi sunan otomatik vitesler geliştirilmektedir.



3) Otomatik vitesler sarsıntılı mıdır?

Kesinlikle hayır. Sarsıntılı olanlar otomatik vites değil, otomatikleştirilmiş vitestirler. Çalışma prensipleri manuel vitesle aynıdır. Tam otomatik viteslerin neredeyse tamamı manuel viteslerden çok daha fazla konforlu bir sürüş deneyimi sunarlar.



4) Otomatik vitesler sürüş zevkini öldürür mü? Daha yavaş mıdır?

Kısmen evet ancak günümüzdeki otomatik viteslerin tamamı aynı zamanda manuel kullanıma da izin verdiğinden gerektiğinde sürüş zevkini artırmak ya da ani hızlanmalar için manuel moda geçilip kullanılabilir. Ayrıca çift kavramalı otomatik vitesler sayesinde manuelden çok daha seri vites geçişleri de sunabilmektedir.


Kullanıcı avatarı
Serkan_K
NissanClubTr
NissanClubTr
Mesajlar: 7
Kayıt: 14 Eki 2015, 09:49
Otomobil: Qashqai
Meslek: Mali Müşavir

Re: Otomatik Vitesli Araç Kullanırken Dikkat Edilecek Hususlar

Mesajgönderen Serkan_K » 20 Haz 2016, 09:28

Bu güzel bilgiler için teşekkürler...


Kullanıcı avatarı
Mehmet Özyürek
Silver Üye
Silver Üye
Mesajlar: 33
Kayıt: 07 May 2016, 19:17
Otomobil: Qashqai
Meslek: Sigorta Acentesi

Re: Otomatik Vitesli Araç Kullanırken Dikkat Edilecek Hususlar

Mesajgönderen Mehmet Özyürek » 20 Haz 2016, 22:09

Olması gerekendir.
Konforun ilk donanımıdır.
Keyiflidir. Rahattır.
Doğru kullanıldığı zaman manuelden sağlamdır.
Tork konvertörlü olanlar sağlam ancak tüketim ve performans yönünden olumsuzdur.
Çift kavramalılar düşük tüketimli ve seri ancak kırılgandır.
Cvt ler çok keyifli ve seri ancak naziktir.
Yarı otomatik yani robotlu olanlar keyifsiz ve konforsuzdur.
Yapılmaması gerekenler. : Tamamen durmadan vites kolu ile oynanmamalı. N sadece araç çekileceği zaman kullanılmalı.
P el freni olarak kullanılmamalı. Önce el freni sıkıca çekilmeli sonra p ye alınmalı.
Bakımlı olanların yağı periyodik olarak değiştirilmeli.


Kullanıcı avatarı
beatlerman
NissanClubTr
NissanClubTr
Mesajlar: 4
Kayıt: 08 Şub 2017, 09:07
Otomobil: Micra
Meslek: Finans

Re: Otomatik Vitesli Araç Kullanırken Dikkat Edilecek Hususlar

Mesajgönderen beatlerman » 10 Şub 2017, 09:08

En önemli gördüğüm olay, sürekli dikkat ederim;
Aracı park ederken tam olarak duruyorum, N'ye alıp el frenini çekiyorum, ardından vitesi P'ye getirip aracın yükünü el freninde bırakıyorum.
Bunu yapmayan arkadaşlar, aracı çalıştırdıktan sonra P'den D'ye alana kadar takır tukur bir sürü ses duyabilir.


Kullanıcı avatarı
SerdarÇetin
Silver Üye
Silver Üye
Mesajlar: 15
Kayıt: 29 Mar 2017, 23:41
Otomobil: Micra
Meslek: Satış danışmanı

Re: Otomatik Vitesli Araç Kullanırken Dikkat Edilecek Hususlar

Mesajgönderen SerdarÇetin » 06 Nis 2017, 23:43

beatlerman yazdı:En önemli gördüğüm olay, sürekli dikkat ederim;
Aracı park ederken tam olarak duruyorum, N'ye alıp el frenini çekiyorum, ardından vitesi P'ye getirip aracın yükünü el freninde bırakıyorum.
Bunu yapmayan arkadaşlar, aracı çalıştırdıktan sonra P'den D'ye alana kadar takır tukur bir sürü ses duyabilir.



Merhaba 2016 micra aldık bizde sizin bu söylediğiniz yokuşlarda uygulanacak bir şey sanırım değil mi?


Kullanıcı avatarı
Ally_07
Administrator
Administrator
Mesajlar: 1211
Kayıt: 20 Şub 2015, 21:29
Otomobil: Micra
Meslek: Üniversite Öğr. Gör.
Konum: Antalya

Re: RE: Re: Otomatik Vitesli Araç Kullanırken Dikkat Edilecek Hususlar

Mesajgönderen Ally_07 » 07 Nis 2017, 00:32

SerdarÇetin yazdı:[quote="beatlerman"]En önemli gördüğüm olay, sürekli dikkat ederim;
Aracı park ederken tam olarak duruyorum, N'ye alıp el frenini çekiyorum, ardından vitesi P'ye getirip aracın yükünü el freninde bırakıyorum.
Bunu yapmayan arkadaşlar, aracı çalıştırdıktan sonra P'den D'ye alana kadar takır tukur bir sürü ses duyabilir.



Merhaba 2016 micra aldık bizde sizin bu söylediğiniz yokuşlarda uygulanacak bir şey sanırım değil mi?[/quote]

Sadece yokuşta değil, her zaman uygulanmalı

SM-N920C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

"İyi şoför yolcularını tedirgin etmeden konforlu ve güvenli şekilde gidecekleri yere ulaştıran şofördür" İmza Babam

Kullanıcı avatarı
SerdarÇetin
Silver Üye
Silver Üye
Mesajlar: 15
Kayıt: 29 Mar 2017, 23:41
Otomobil: Micra
Meslek: Satış danışmanı

Re: RE: Re: Otomatik Vitesli Araç Kullanırken Dikkat Edilecek Hususlar

Mesajgönderen SerdarÇetin » 07 Nis 2017, 09:27

Ally_07 yazdı:
SerdarÇetin yazdı:[quote="beatlerman"]En önemli gördüğüm olay, sürekli dikkat ederim;
Aracı park ederken tam olarak duruyorum, N'ye alıp el frenini çekiyorum, ardından vitesi P'ye getirip aracın yükünü el freninde bırakıyorum.
Bunu yapmayan arkadaşlar, aracı çalıştırdıktan sonra P'den D'ye alana kadar takır tukur bir sürü ses duyabilir.



Merhaba 2016 micra aldık bizde sizin bu söylediğiniz yokuşlarda uygulanacak bir şey sanırım değil mi?


Sadece yokuşta değil, her zaman uygulanmalı

SM-N920C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi[/quote]


Teşekkürler bilgi için


Kullanıcı avatarı
Ally_07
Administrator
Administrator
Mesajlar: 1211
Kayıt: 20 Şub 2015, 21:29
Otomobil: Micra
Meslek: Üniversite Öğr. Gör.
Konum: Antalya

Re: RE: Re: RE: Re: Otomatik Vitesli Araç Kullanırken Dikkat Edilecek Hususlar

Mesajgönderen Ally_07 » 07 Nis 2017, 09:59

SerdarÇetin yazdı:[quote="Ally_07"][quote="SerdarÇetin"][quote="beatlerman"]En önemli gördüğüm olay, sürekli dikkat ederim;
Aracı park ederken tam olarak duruyorum, N'ye alıp el frenini çekiyorum, ardından vitesi P'ye getirip aracın yükünü el freninde bırakıyorum.
Bunu yapmayan arkadaşlar, aracı çalıştırdıktan sonra P'den D'ye alana kadar takır tukur bir sürü ses duyabilir.



Merhaba 2016 micra aldık bizde sizin bu söylediğiniz yokuşlarda uygulanacak bir şey sanırım değil mi?[/quote]

Sadece yokuşta değil, her zaman uygulanmalı

SM-N920C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi[/quote]


Teşekkürler bilgi için[/quote]
Rica ederim.

SM-N920C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

"İyi şoför yolcularını tedirgin etmeden konforlu ve güvenli şekilde gidecekleri yere ulaştıran şofördür" İmza Babam

Kullanıcı avatarı
SerdarÇetin
Silver Üye
Silver Üye
Mesajlar: 15
Kayıt: 29 Mar 2017, 23:41
Otomobil: Micra
Meslek: Satış danışmanı

Re: Otomatik Vitesli Araç Kullanırken Dikkat Edilecek Hususlar

Mesajgönderen SerdarÇetin » 16 May 2017, 23:13

Arkadaşlar merhaba,



Yaklaşık 2 ay kadar önce 2016 1.2 street aldım 7800 Km de eşim için.



Bizim sokak biraz rampa normalde ben kullanırken özellikle denememiştim yeni fark ettim; yokuşta durup tekrar hareket ederken frenden ayağını çekince kayıyor bizim burası dik bir yokuş ama. Bu normalmi acaba? Yokuş kalkış desteği yok elbette ve rampa meyilli içime bir kurt düştü :)


Kullanıcı avatarı
Ally_07
Administrator
Administrator
Mesajlar: 1211
Kayıt: 20 Şub 2015, 21:29
Otomobil: Micra
Meslek: Üniversite Öğr. Gör.
Konum: Antalya

Re: RE: Re: Otomatik Vitesli Araç Kullanırken Dikkat Edilecek Hususlar

Mesajgönderen Ally_07 » 16 May 2017, 23:30

SerdarÇetin yazdı:Arkadaşlar merhaba,



Yaklaşık 2 ay kadar önce 2016 1.2 street aldım 7800 Km de eşim için.



Bizim sokak biraz rampa normalde ben kullanırken özellikle denememiştim yeni fark ettim; yokuşta durup tekrar hareket ederken frenden ayağını çekince kayıyor bizim burası dik bir yokuş ama. Bu normalmi acaba? Yokuş kalkış desteği yok elbette ve rampa meyilli içime bir kurt düştü :)

Dik yokuşlarda kayabilir ama yavaş yavaş, normaldir.

SM-N920C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

"İyi şoför yolcularını tedirgin etmeden konforlu ve güvenli şekilde gidecekleri yere ulaştıran şofördür" İmza Babam

Kullanıcı avatarı
SerdarÇetin
Silver Üye
Silver Üye
Mesajlar: 15
Kayıt: 29 Mar 2017, 23:41
Otomobil: Micra
Meslek: Satış danışmanı

Re: RE: Re: Otomatik Vitesli Araç Kullanırken Dikkat Edilecek Hususlar

Mesajgönderen SerdarÇetin » 16 May 2017, 23:47

Ally_07 yazdı:
SerdarÇetin yazdı:Arkadaşlar merhaba,



Yaklaşık 2 ay kadar önce 2016 1.2 street aldım 7800 Km de eşim için.



Bizim sokak biraz rampa normalde ben kullanırken özellikle denememiştim yeni fark ettim; yokuşta durup tekrar hareket ederken frenden ayağını çekince kayıyor bizim burası dik bir yokuş ama. Bu normalmi acaba? Yokuş kalkış desteği yok elbette ve rampa meyilli içime bir kurt düştü :)

Dik yokuşlarda kayabilir ama yavaş yavaş, normaldir.

SM-N920C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi


İnsan ister istemez korkuyor daha yeni de aldık allahtan sizler gibi tecrubeli arkadaşlar var güvenebileceğimiz, teşekkürler cevap için.


Kullanıcı avatarı
Ally_07
Administrator
Administrator
Mesajlar: 1211
Kayıt: 20 Şub 2015, 21:29
Otomobil: Micra
Meslek: Üniversite Öğr. Gör.
Konum: Antalya

Re: RE: Re: RE: Re: Otomatik Vitesli Araç Kullanırken Dikkat Edilecek Hususlar

Mesajgönderen Ally_07 » 16 May 2017, 23:59

SerdarÇetin yazdı:[quote="Ally_07"][quote="SerdarÇetin"]Arkadaşlar merhaba,



Yaklaşık 2 ay kadar önce 2016 1.2 street aldım 7800 Km de eşim için.



Bizim sokak biraz rampa normalde ben kullanırken özellikle denememiştim yeni fark ettim; yokuşta durup tekrar hareket ederken frenden ayağını çekince kayıyor bizim burası dik bir yokuş ama. Bu normalmi acaba? Yokuş kalkış desteği yok elbette ve rampa meyilli içime bir kurt düştü :)

Dik yokuşlarda kayabilir ama yavaş yavaş, normaldir.

SM-N920C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi[/quote]

İnsan ister istemez korkuyor daha yeni de aldık allahtan sizler gibi tecrubeli arkadaşlar var güvenebileceğimiz, teşekkürler cevap için.[/quote]
Zamanla alışılır hiç endişe edilmesin. Kazasız belasız güzel günlerde kullanmanızı dileriz.

SM-N920C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

"İyi şoför yolcularını tedirgin etmeden konforlu ve güvenli şekilde gidecekleri yere ulaştıran şofördür" İmza Babam


“Nissan Micra Forum” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Google Adsense [Bot] ve 7 misafir


 

 

oto anahtarı